Nog steeds geen oplossing voor drukke Lanklaarsesteenweg

Op 9 februari 2013
De bewoners van de Lanklaarsesteenweg aan de autokeuring zijn het beu om in een vergeten weg te wonen. De N-VA-fractie zette het item vorige week op de agenda van de gemeenteraad. “Wij vinden dat het bestuur te weinig onderneemt in deze zaak en zich verschuilt achter de reden dat ze geen eigenaar zijn”, zegt Erik Notermans.
De bewoners van de Lanklaarsesteenweg ergeren zich dagelijks over de lange rijen voor de autokeuring en de agressie van de bestuurders die er staan te wachten.
“Dinsdagmorgen stond er weer een rij tot aan de Stationsstraat”, reageert een bewoner. “Wij kunnen de straat niet uit als auto’s of vrachtwagens ons rijvak inpalmen.
Volgens ons is een betere signalisatie voor de wachtenden het begin van een oplossing. Nu heeft de keuring buiten wel iemand rondlopen om alles in goede banen te leiden, maar het probleem begint al op de straat zelf.”
“We willen wel degelijk een oplossing vinden”, zegt schepen van Mobiliteit Jo Santermans. “Sinds 2007 zijn er langere openingstijden en kan je op afspraak naar de autokeuring gaan. Die zaken werken alvast positief.
Voor het tekort aan plaats voor wachtende vrachtwagens vonden we toen al geen oplossing en dat probleem is inderdaad nog steeds niet verholpen. Het voorstel van de autokeuring om een extra wachtstrook voor vrachtwagens te maken via een verkavelingswijziging is door ons als schepencollege en door de bewoners zelf verworpen.
In september hebben we informeel met de bewoners een nieuwe optie bekeken: de Lanklaarsesteenweg voorbij de keuring afsluiten met paaltjes en de bewoners via de Schoolstraat laten uitrijden. Dat willen we nu op een formelere manier bespreken. We zijn geen eigenaar van de straat en dat bemoeilijkt de zaak. We zouden de weg kunnen overnemen van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), maar dat brengt ook een hoop kosten met zich mee: de weg is immers in slechte staat. Ofwel knapt het gewest de straat eerst op en nemen we hem daarna over, ofwel moeten we een vergoeding krijgen.”
“Wij hielden een onbevredigend gevoel over aan het debat op de gemeenteraad”, reageert Erik Notermans.
“Zes jaar na de eerste besprekingen zijn we nog geen stap verder. We zijn niet onder de indruk van de voorstellen van het college, want ze lossen fundamenteel niets op aan de onveilige situatie die er nog steeds is. We vinden dat deze houding weinig respect toont voor de bewoners.
Als de kosten voor overname niet te hoog oplopen, vindt onze fractie dat we dat zeker moeten overwegen.
Intussen hebben wij het dossier opgevraagd en gaan we proberen met een aantal verkeersdeskundigen een structurele oplossing uit te werken.”