Meerderheid rijdt het Kolenspoor rechtstreeks naar ... het eindstation

Op 12 juli 2015, over deze onderwerpen: Toerisme en cultuur

In het huis-aan-huis blad van N-VA As/Niel brachten we in juni 2014 een artikel onder de naam “De trein der traagheid”. Daarin klaagden we aan dat de huidige meerderheid van Voluit! geen enkele visie had over de toekomst van het Kolenspoor waardoor deze prachtige site totaal verkommerde. Nu, een jaar later gaat het alleen maar van kwaad naar erger. Nog steeds denkt de meerderheid, die ondertussen met het huidig Schepencollege reeds 9 jaren aan de macht is, na over een visie voor het Kolenspoor.

Helaas moeten we echter vaststellen dat het ondertussen te laat is. Een klein chronologisch overzicht van de afbraakwerken van Voluit! in het beheer van het Kolenspoor:

-          December 2013: beslissing tot vereffening van de vzw Kolenspoor. De gemeentebesturen van Maasmechelen en Genk beslissen uit het Kolenspoor te stappen en het gemeentebestuur van As richt een nieuwe vereniging op. Tot op heden is deze nieuwe gemeentelijke vzw nog geen enkele keer samen gekomen.

-          Maart 2014: de NMBS beslist dat de ritten tussen As en Waterschei moeten worden stopgezet omdat de sporen niet meer veilig zijn. Het gemeentebestuur van As doet niets.

-          Railbikes Limburg (uitbater van de railbikes tussen het station van As en Eisden) spant een rechtszaak aan tegen de vzw Kolenspoor. Daarop beslist het gemeentebestuur van As om de nieuwe gemeentelijke vzw nog niet te activeren tot er een uitspraak volgt. Gevolg: er gebeurt niets meer aan het beheer van het Kolenspoor.

-          15 juni 2015: de NMBS laat aan de vzw Kolenspoor weten dat de bezetting definitief beëindigd is en dat het terrein binnen drie maanden terug in de originele staat moet hersteld worden. Kortom: einde Kolenspoor.

En de meerderheid: zij stond er bij en keek er naar.

In het beleidsprogramma 2007-2012, van hetzelfde Schepencollege dat vandaag nog aan de macht is, lezen we: “Het kolenspoor wil in de toekomst uitgroeien tot een ruggegraatproject voor omliggende toeristische attracties” en verder: “Vermits de toeristische treinen van het kolenspoor de attractie van de toegangspoort zijn, zal de uitbouw van het Kolenspoor de kritische succesfactor worden”.

In het verkiezingsprogramma 2012 schrijft diezelfde meerderheid: “de werking van het kolenspoor optimaliseren”.

Helaas moeten we vaststellen dat er negen jaar lang niets is gebeurd. Deze meerderheid lijkt meer en meer een afbraakbeleid te voeren door te lanterfanten en uit te blinken in nonchalance.